sunnuntai 5. lokakuuta 2014

Kookos-proteiini tuorepuuro

Sunnuntai päivän iloksi, päätin julkaista teille tuorepuuroreseptin, jonka eilen lupasin. Tuorepuurot ovat käteviä siitä, että niihin voi oikeastaan lisätä mitä vain. Suhteena kuitenkin yleensä on, että puurohiutaleita on n. 1 dl ja nestettä 1,5-2 dl. Tietenkin jokainen tyylillään, mutta itse olen huomannut, että tällä suhteella tuorepuurot toimivat parhaiten.

Tämä tuorepuuroresepti poikkeaa hiukan normaalista, sillä tämä sisältää kookoshiutaleita. Mä ihastuin kookoshiutaleitten käyttöön noin vuosi sitten, koska niitä voi laittaa lähes joka ruokaan. No ehkei ihan joka ruokaan... Kookoslohi kuulostaisi aika mielenkiintoiselta :D
Kuitenkin, jatkan puhettani vielä noista kookoshiutaleista. Itse pidän kookoksen mausta todella paljon ja kookoshiutaleista saakin paljon kuituja, jotka edistävät ruoansulatusta ja pitävät nälkää. Kookoshiutaleita ei tarvita suurta määrää, jotta kookoksen maku tulisi ruokaan. Yksi teelusikallinenkin tuo mukavasti kookoksen makua esimerkiksi puuroon.
En sano, että kookos on mikään superterveellinen raaka-aine, sillä kookoksessa on jonkin verran tyydyttyneitä rasvahappoja. Kuitenkin parissa teelusikallisessa kookoshiutaleita tuo määrä on aika minimaalinen.


Itse käytän aivan tavallisia Pirkan kookoshiutaleita, eikä niit onneksi ole paljon ylihinnoiteltukaan. Muistaakseeni maksoin pussista noin 2 euroa. Tottakai niitä löytyy muunmuassa Foodin valikoimasta, jossa ne ovat vielä terveellisempiä, mutta tietenkin hintaa löytyy enemmän.

Kookos-proteiini tuorepuuro

1 dl kaurahiutaleita
2 dl maustamatonta jugurttia
1 rkl heraproteiinijauhetta (vanilja)
1-2 tl kookoshiutaleita
1 tl chia siemeniä (muutkin siemenet käyvät, kokeilkaa ihmeessä vaikkapa pinjan siemenillä!)
ripaus suolaa

Mittaa kulhoon jugurtti ja lisää joukkoon kaurahiutaleet. Sekoita nämä keskenään hyvin. Lisää joukkoon herajauhe ja sekoita myös se hyvin sekaan, jotta se ei jäisi paakuiksi. Sekoita joukkoon kookoshiutaleet sekä chia siemenet. Voit halutessasi jättää osan siemenistä koristelua varten. Anna hautua jääkaapissa haluamasi ajan vähintään 2 tuntia kannen alla. Suosittelen kuitenkin yön yli hautumista, sillä silloin kaurahiutaleet ovat turvonneet hyvin ja puuro on saanut entistä paremman koostumuksen.






Laskin että tuorepuurosta tulisi ainakin 20 grammmaa proteiinia, mikä on mielestäni ihan kelpo saavutus puurolle. Tämä sopii hyvin aamupalaksi, mutta myös lounaaksi kiireessä, jos puuron on tehnyt jo valmiiksi kannelliseen rasiaan. Toivottavasti tykkäätte!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti